Digitale toegang tot zorg: iets voor Kruispost?

Eerder onderzoek in Europa heeft aangetoond dat E-health-initiatieven gericht op kwetsbare groepen zoals ongedocumenteerde migranten en daklozen de toegankelijkheid van zorg kunnen vergroten. De vraag is of, en hoe, E-health bij de Kruispost kan worden gebruikt om de zorg te verbeteren.



Om dit te onderzoeken, heeft Trisja Boom de toepassingen van E-health binnen onze populatie van ongedocumenteerden en daklozen in Amsterdam bestudeerd. Ze sprak met ongeveer vijftig patiënten van de Kruispost en ontdekte dat zesennegentig procent een smartphone bezit, een belangrijke voorwaarde voor het gebruik van E-health-applicaties. Bovendien had zestig procent interesse in het gebruik van mobiele applicaties voor gezondheidsbevordering en was meer dan tachtig procent digitaal geletterd (i.e. de vaardigheid om met digitale technologie om te gaan).
De bereidheid en mogelijkheden lijken aanwezig, maar er blijven risico’s bij de implementatie van E-health. Een belangrijke beperkende factor is (digitale) laaggeletterdheid, wat het belang onderstreept van eenvoud, patiëntgerichte uitleg, visuele instructies en technische ondersteuning. Daarnaast mag E-health nooit reguliere face-to-face zorg van de Kruispost vervangen.

Hoe E-health na dit veelbelovende onderzoek zijn weg zal vinden binnen de zorg van de Kruispost en wat de ervaringen van patiënten en zorgverleners hiermee zijn, zal de toekomst ons leren.

Lees Trisja’s verslag hier.